Pages

Wednesday, June 27, 2012

black feat. malique - teman pengganti

ketawa bersama
menangis bersama
ku bersumpah harap kita
mati pun bersama

sejak dua menjak ini
makin kerap ku diganggu visi
bila celik, juga bila mimpi
aku nampak kau, tapi bukan aku yang di sisi
dia membelaimu dengan izin dan permisi

sentuhan katanya semuanya kau iakan
sentuhan jari kau diamkan dan biarkan
aku redha walau tidak ku damba
walau hampa semuanya dah dijangka

beberapa purnama dulu cinta bertahta
kenangan dibina kita indah belaka
ketawa bersama, menangis bersama
ku bersumpah harap kita mati pun bersama

namun hakikatnya, bukan mudah
aku sembunyikan gulana-gundah
segalanya kan berubah
dengarkan apa yang ku mahu luah


***
rahsia ini
telah lama aku pendamkan
tiba masanya segala-galanya ku ceritakan
aku kan pergi
pergi ku tak akan kembali
tiba masanya kau cari teman pengganti

dalam dunia yang maya, prejudis dan bias
kita tak terlepas dari terkena tempias
rimas, ditindas, sembunyi dalam puisi dan kias
tidak kau bidas, tak berpaling walau sekilas

70 000 hijab harus ku singkap
ku sorok kitab balik tingkap penjara hinggap
dalam diam ada, seorang yang ku puja
kau teristimewa tapi Dia yang sempurna

[Ulang ***]

sejak dua menjak ini, ku mencari fungsi kewujudan
dalam persekitaran yang penuh kejumudan
terperangkap dalam jasad, ku keliru
mujur ada kau si peneutralisasi pilu

bilik dah ku kemas, katil dah ku rapi
cincin, kunci, dompet dalam laci
ada sikit wang, itu saja baki
moga-moga cukup untuk majlis itu nanti

aku kan pergi
bertemu kekasih abadi
tiba masanya
kau cari teman pengganti





Tuesday, June 19, 2012

Auji Samsudin

ambil masa jugak nak siapkan vector budak ni. berkat kesungguhan dan ketabahan aku *ecey* maka siaplah vector auji samsudin. [@AujiJiji]

acer kritik, ehh. kemain aku. haha. layan jelah. hiks.



p/s : komen untuk perbaiki kelemahan aku. trimas.


Monday, June 18, 2012

Qarin

salam semua. hari ni aku nak kongsi kuliyyah dari sorang twitter ni. aku follow dia sebab tweet dia mengajak aku ke arah insan yang lebih baik. aku mintak izin untuk share kuliyyah dia. dia kata ambik la apa2 pun dari tweet dia untuk di kongsi. alhamdulillah..jom baca =]

~~~o~~~

Kita start Kuliyyah malam ni, Ok semua sila baca basmalah dan Al Fatihah dulu ok, Bismillahirrahmanirrahim, Allahumma Zidnee Ilman Naafi'an.

Malam ni tajuk Kuliyyah kita adalah : Qarin, Pendamping Setiap Manusia

Qarin adalah jin yang dicipta oleh Allah sebagai pendamping manusia. Boleh dikatakan ia sebagai ‘kembar’ manusia. FACT

Setiap manusia yang dilahirkan ke dunia ini pasti ada Qarinnya sendiri

Rasulullah s.a.w sendiri tidak terkecuali. Cuma bezanya, Qarin Rasulullah adalah Muslim. Manakala yang lainnya adalah kafir FACT

Pada umumnya Qarin yang kafir ini kerjanya mendorong dampingannya membuat kejahatan

Dia membisikkan was-was, melalaikan solat, berat nak baca Al-Quran dan sebagainya

Malah ia bekerja sekuat tenaga untuk menghalang dampingannya membuat ibadah dan kebaikan

Firman Allah: “Dan sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya) lalu menjadilah Syaitan itu (Qarin) temannya yang tidak renggang daripadanya.” (Az-Zukhruf 43:36)

Untuk mengimbangi usaha Qarin ini Allah utuskan malaikat. Ia akan membisikkan hal-hal kebenaran dan mengajak membuat kebaikan. FACT

Maka terpulanglah kepada setiap manusia membuat pilihan mengikut pengaruh mana yang lebih kuat, sama ada malaikat ataupun qarin. ThinkIt

Walau bagaimanapun orang-orang Islam mampu menguasai dan menjadikan pengaruh Qarinnya lemah tidak berdaya

Caranya dengan membaca “Bismillah” sebelum melakukan sebarang pekerjaan, banyak berzikir. LemahkanQarinAnda

Banyakkan membaca Al-Quran dan taat melaksanakan perintah Allah serta tinggalkan larangan Allah. LemahkanQarinAnda

Rasulullah s.a.w bersabda: “Tiada seorang pun daripada kamu melainkan sudah diwakili bersamanya Qarin daripada jin dan malaikat.

Mereka bertanya: “Engkau juga ya Rasulullah?” Sabda baginda: “Ya aku juga ada tetapi Allah telah membantu aku sehingga Qarin itu dapat ku islamkan dan hanya menyuruh aku dalam hal kebajikan sahaja, yang disabdakan oleh Rasulullah SAW ; Hadith Riwayat Muslim dan Ahmad..

Aisyah r.a menceritakan bahawa pada suatu malam Rasulullah s.a.w keluar dari rumahnya (Aisyah), lalu Aisyah berkata..

“Aku merasa cemburu.” Tiba-tiba Baginda s.a.w berpatah balik dan bertanya: “Wahai Aisyah apa sudah jadi, apakah engkau cemburu?”

Aku berkata: “Bagaimana aku tidak cemburu orang yang seumpama engkau ya Rasulullah.”

Sabda Baginda s.a.w: “Apakah engkau telah dikuasai oleh syaitan?” Aku bertanya: “Apakah aku ada syaitan?”

Sabda Baginda s.a.w: “Setiap insan ada syaitan, iaitu Qarin.” Aku bertanya lagi: “Adakah engkau pun ada syaitan ya Rasulullah?”

Jawab Baginda: “Ya, tetapi Allah membantuku sehingga Qarinku telah masuk Islam.” (Hadith Riwayat Muslim)

Di dalam hadith lain Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Aku dilebihkan daripada Nabi Adam a.s dengan dua perkara iaitu pertama, syaitanku kafir lalu Allah menolong aku sehingga dia Islam. kedua, para isteriku membantu akan daku tetapi syaitan Nabi Adam tetap kafir dan isterinya membantu ia membuat kesalahan" (Hadith Riwayat Baihaqi)

Ibn Muflih al-Muqaddasi menceritakan: Suatu ketika syaitan yang mendampingi orang beriman, bertemankan syaitan yang mendampingi orang kafir.

Syaitan yang mengikuti orang beriman itu kurus, sedangkan yang mengikuti orang kafir itu gemuk.

Maka ditanya mengapa engkau kurus, “Bagaimana aku tidak kurus, apabila tuanku masuk ke rumah dia berzikir, makan dan minum dia ingat Allah.”

Sebaliknya syaitan yang mengikuti orang kafir itu pula berkata: “Aku sentiasa makan bersama dengannya dan begitu juga minum.”

Qarin akan berpisah dengan ‘kembarnya’ hanya apabila manusia itu (kembarnya) meninggal dunia. FACT

Roh manusia akan ditempatkan di alam barzakh, sedangkan Qarin terus hidup kerana lazimnya umur jin adalah panjang.

Walau bagaimanapun, apabila tiba hari akhirat nanti maka kedua-duanya akan dihadapkan ke hadapan Allah untuk diadili.

Tetapi Qarin akan berlepas tangan dan tidak bertanggungjawab atas kesesatan atau kederhakaan yang dilakukan manusia itu. FACT

Terkontang kantinglah manusia itu dihadapan ALLAH nanti menjawab pertanyaan ALLAH.

Sebagai orang Islam, hendaklah kita senantiasa mendengar dipihak Malaikat yang membisikan kebaikan bukan Qarin yang membisikan kejahatan.

Siapa yang suka buat jahat, dosa dan maksiat itu maknanya Qarin dia sangat bijak memanipulasi dia dan Qarin dia sangat gemuk.

So, start from now lemahkan Qarin anda dengan mengikut Malaikat yang membisikan kebaikan pada anda. InsyaALLAH Qarin anda akan lemah tak berdaya.

So sekian sahaja Kuliyyah malam ni untuk sahabat, saya kasi pendek ja sebab tengok sahabat lain mengantuk dah. Kesian kat uols tunggu iols~

Moga bermanfaat buat kalian semua, InsyaALLAH. Yang kurang dari saya, yang hebat dan berkuasa hanya milik ALLAH SWT :)

sumber : @DyraHadi


Tuesday, June 12, 2012

harapan - hyperact (ost seindah sakura)

harini nak promote seseorang ni. dia bukan artis. orang biasa je. tapi punya bakat semulajadi yang comel. hihi. menyanyi sambil petik gitar adalah comel bagi aku. jom layan. like semahu anda. :D



kat bawah ni pulak suara original ost seindah sakura. layan.


p/s : sedap lagu ni. ^_^

Friday, June 8, 2012

abah penyayang

ahh bila tengok newborn baby, mula la aku pun teringin. lately ni ramai pulak beranak. tahu tak aku dok usha blog tweeps sorang ni. alahai anak dia comeyyu. paling comey bila abah dia yang bercerita. nampak tak kemanisan dan penyayangnya abah dia kat situ, nampak?


"Rasulullah saw bersabda, diantara doa nabi daud adalah :
  Ya Allah sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu dan aku memohon kepadaMu perbuatan yang dapat mengantarkanku kepada cintaMu. Ya Allah, jadikanlah cintaMu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin. 

Dan bila Rasulullah mengingat nabi Daud beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah."
(HR. at Tirmidzi dari Abu Darda/3828)


p/s : nak abah yang penyayang untuk anak-anak sy. amin.


Tuesday, June 5, 2012

jom semak!


siapa dah mendaftar untuk mengundi sila angkat buku lali.

kahkah. kena buku lima baru tau kan? hiks.

yang dah mendaftar tapi tak tahu status, jom semak. sila layari http://daftarj.spr.gov.my/NEWDAFTARJ/

masukkan nombor mykad korang. tekan 'Semak'.

senangkan? kbai.