Pages

Friday, December 23, 2011

office end year dinner @ farewell party ida

sibuk pulak sekarang ni. tapi dah end of year, dah kurang kerja sikit. kalau tak, macam nak mati. ok, tipu. takdelah sampai nak mati tapi tak cukup tidur. aku jenis orang yang akan pening kepala kalau tak cukup tidur, mata akan jadi hitam~ tapi aku recover cepat pulak lingkaran hitam tu walaupun aku masih penat dan mengantuk. jadi orang tak akan nampak aku sebagai orang yang penat/mengantuk/letih sebaliknya sebagai orang akan nampak aku 

"wah, dia ni boleh tahan jugak ye kerja tidur lewat pun masih gagah dan bersemangat lagi buat kerja harini" tekanan aku kat situ ok. 

kadang2 tu aku akan angguk2 depan monitor dan geleng2 cover line. haha. yang paling best aku duduk depan bos, bukan menghadap bos ok. bos yang menghadap belakang aku =D~ so, apa yang aku tengok kat monitor sure la bos boleh nampak kan. tak boleh nak berjoyah skit. hehe bak kate colleague aku. berboya2..haha..


yang penting aku cuti jumaat depan sampai selasa..yihhoooo~ itu pun bos siap tanya,


"30hb? tak ada deliverable ke? you tanya diorg, need someone to sign take over your work masa you cuti. ke diorg dah keluar lunch? ok, lepas lunch bagi kat i balik." 


siot kan? aku tak pernah cuti tau. kecuali cuti raya haritu, itu pun 2 hari je kot. hangin satu badan time tu, rasa nak nangis dah. sobs. tapi next week orang dah tak banyak hantar doc dah. eh, client pun nak cuti ler. bos je yang tak nak cuti. eh, apa pulak. harini dia cuti tau, dia kat indonesia petu holiday ngan family sekali. choyy. kalo bos tak release cuti aku, aku cuti jek. =P

ok, this month rasa macam cepat pulak. kebetulan rabu lepas kitorg ada office end year dinner. esoknya lastday for one of our colleague, berhenti sebab nak further master next year. so dinner tu kira macam farewell kitorg untuk dia la. padahal bos yang bayar. haha. sabtu ni, oh esok la kan...dia nak nikah. eh, tunanglah..sebab tak kan nak study abroad sorang2 kan..jadi kena la kahwin awal. 


ha, nila budaknye. yang cakap aku lebih kanak2 ribena dari dia. 
haha. kami sama2 ribena ok. =P


aku ada kawan2 yang sekepala sama2 happy & sedih bila dalam office. thanks to all of you for being such a gud friend to me. bila time gila, kita gila sama2. kalau sorang kena marah, semua pun nak tunjuk emo jugak. haha. kalau stress je, ada yang ceriakan mood. kalau bergosip, memang tak habis cakap sampai balik. haha, tapi itula yang buat kita jadi 'ngam' sama2 kan..happy forever~


 us~


we~


from top left : kin, zla & ida
from bottom left : esther & me


Ida Liyana Mohamad aku wish yang terbaik untuk kau, semoga jadi tunang & bakal isteri yang soleh. hehe, semoga dapat kejar cita2 kau. jangan lupakan kitorang kat sini ye. we will missss u ida~ terutama esther, saranghe ida~

p/s : sedih bila dapat love letter dari ida. aku nangis tau. sobs..tata ida~

credit to pic owner~


Friday, December 9, 2011

rebut keistimewaan jumaat

DRS. KHALIL IDHAM LIM

13 Muharram 1433H. [MOD]

SETIAP minggu kita bertemu hari Jumaat. Hari yang sepatutnya dinanti-nantikan setiap umat Islam agar dapat dimanfaatkan sebaik mungkin.

Hari Jumaat melambangkan keutuhan dan kesepaduan umat Islam. Seluruh umat berhimpun di rumah Allah bagi meraih keredaan dan kerahmatan-Nya.

Sesungguhnya kemuliaan hari Jumaat yang juga digelar ‘Saiyyidul ayyam’ terpahat dalam banyak hadis Rasulullah. Antaranya sabda Rasulullah yang bermaksud: “Sebaik-baik hari yang terbit padanya matahari adalah hari Jumaat. Pada hari itu diciptakan Adam, dimasukkan dan dikeluarkan dari syurga pada hari itu, dan kiamat akan terjadi pada hari Jumaat”. (Hadis riwayat Muslim) Pada hari Jumaat juga perlu melakukan banyak kebajikan dan berdoa.

Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Pada hari itu (hari Jumaat) tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dimakbulkan permintaannya.” (Hadis riwayat Muslim) Rasulullah menyatakan bahawa antara waktu yang mustajab doa adalah ketika imam duduk di antara dua khutbah. Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Sesungguhnya saat yang mustajab (berdoa) itu di antara duduk imam antara dua khutbah hingga selesai sembahyang Jumaat.” (Hadis riwayat Muslim dan Abu Daud) Setiap individu Muslim dianjurkan membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat.

Amalan membaca surah al-Kahfi menyelamatkan daripada fitnah Dajal. Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Barang siapa yang membaca sepuluh ayat terakhir dari surah al-Kahfi, akan terpelihara daripada fitnah Dajal.” (Hadis riwayat Ahmad) Kita dikehendaki bersegera menghadirkan diri ke masjid untuk bersolat. Firman Allah di dalam al-Quran yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan solat Jumaat) dan tinggalkanlah berjual beli (pada saat itu) yang demikian adalah baik bagi kamu,

jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya).” (Surah al-Jumu’ah ayat 9) Namun, selepas selesai solat Jumaat, umat Islam digalakkan untuk meneruskan aktiviti dan urusan mereka kembali. Firman Allah yang bermaksud: “Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati daripada limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).” (Surah al-Jumu’ah ayat 10) Begitulah keindahan Islam yang diatur dengan sebaik-baiknya mengikut aturan Allah.

Perkara itu dapat difahami menerusi maksud sabda Rasulullah: “Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, memakai pakaiannya yang paling baik, memakai bauan yang ada di rumahnya, kemudian dia pergi menunaikan solat Jumaat tanpa melangkah tengkuk orang lain, solat seperti mana yang ditetapkan untuknya, diam ketika imam keluar sehingga dia selesai menunaikan solatnya, maka semuanya itu akan menghapuskan segala dosa yang dilakukannya dalam tempoh di antara Jumaat tersebut dan Jumaat selepas itu.” (Hadis riwayat Ibnu Hibban dan al-Hakim) Walaupun besar ganjaran yang dihamparkan Allah kepada kita pada hari Jumaat, ramai masih alpa beberapa perkara. Terdapat individu Muslim yang sanggup meninggalkan solat Jumaat tanpa alasan.

Sabda Rasulullah lagi yang bermaksud: “Barang siapa mendengar panggilan azan pada hari Jumaat dan tidak mendatanginya, kemudian mendengarnya dan tidak mendatanginya, kemudian mendengarnya dan tidak mendatanginya, maka Allah akan menutup hatinya dan menjadikan hatinya seperti hati orang munafik.” (Hadis riwayat Baihaqi) Namun, bagi mereka yang hadir solat Jumaat, pastikan anda menjaga tertib, antaranya berbual ketika khatib membaca khutbah.

Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Jika kamu berkata-kata kepada teman kamu (dengan perkataan) ‘diam’ sementara imam sedang berkhutbah, maka kamu melakukan laghw (perkara sia-sia).” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) Mendengar khutbah Jumaat dengan teliti serta mengambil peringatan daripadanya ialah sesuatu yang dituntut. Firman Allah yang bermaksud:

“Dan apabila al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan ia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.” (Surah al-A’raf, ayat 204) Hal berkenaan bertepatan dengan firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya ini adalah umat kamu, umat yang satu. Dan Aku (Allah) adalah Tuhanmu, maka bertakwalah kepada-Ku (Allah).” (Surah al-Mu’minun ayat 52)

kredit to : hazwaziha.muhammad@ak​ersolutions​.com

Monday, December 5, 2011

retweet

Tuhan tolong lembutkan hati dia untuk terima ku seadanya kerna ku tak sanggup, kerna ku tak mampu hidup tanpa dia di sisi ku 0.0 #liyanaLunia

amin.