Pages

Sunday, May 1, 2011

nasyid kesukaan zaman kanak-kanak

korg penah tak ada lagu time kecik dulu yg korg igt sampai skrg? dulu aku selalu dengar lagu kat ntv7 tau. hari jumaat ada lagu nasyid. antara lagu yg jadi favorite aku dulu, lagu dari Soutus Sofwa – Ummiku Sayang. aku carik video clip lagu tu tapi yg ni je jumpa. ada satu lg, tapi yg tu org yg buat. yg ni ada lirik skali tapi aku letak jugak lirik utk info..



memancar sang suria
menyinar cahayanya
begitulah berseri
wajah ummi ku sayang

aku sayang ummi
ummi ku sayang ummi
sayang sayang ummi
ummi ku sayang

walaupun ummi letih
mengasuh kami ini
namun masih tersenyum
menyejukkan hati

aku sayang ummi
ummi ku sayang ummi
sayang sayang ummi
ummi ku sayang

bila pulang sekolah
ummi sambut kami
sembahyang sama ummi
alhamdulillah

aku sayang ummi
ummi ku sayang ummi
sayang sayang ummi
ummi ku sayang

ummi ku sayang kaulah serikandi
berkorban selalu untuk kami
ummi ku sayang kau ibu mithali
semoga ALLAH kan berkati

aku sayang ummi
ummi ku sayang ummi
sayang sayang ummi
ummi ku sayang

Memancar sang suria
menyinar cahaya nya
begitulah berseri
wajah ummi ku sayang

aku sayang ummi
ummi ku sayang ummi
sayang sayang ummi
ummi ku sayang


ok, satu lagi lagu yg aku suka. lagu dari kumpulan Firdaus - Permata Ayah Bonda. ada sentimental value dalam lagu ni. lirik dan melodi dia aku suka sangat.



Mewangi kuntuman bahagia
Di halaman ayah serta bonda
Menatang selaut cahaya
Melerai resah dan gundah di jiwa
Segunung impian dicita

Selangit harapan di damba
Dibelai, dimanja mesra
Kaulah racun, kau penawar
Senyuman dan tangisanmu
Pengubat duka dan lara

Corus

Engkau umpama sebutir permata
Diperlubukkan kasih nan bersinar, bercahaya
Hiasi rumahtangga
Engkau harapan seisi keluarga
Panjatan doa dan aimata
Yang pasrah kepada Yang Esa
Kepadamu tercurah
Kasih sayang dan pengorbanan
Agar terus gemilang

Dididik, diasuh tiap masa
Diajarkan ilmu yang berguna
Mengenal Allah dan Rasul
Menyemai, menyubur iman di dada

Dilayur segala kekerasan
Dilentur dengan kelembutan
Dititip seuntai madah
Hidupmu mula dan berakhir
Menyusur fitrah dan sunnah
Bernoktah di penghujungnya

Corus

Tiada yang lebih membahagiakan
Melihat dirimu kian membesar, dewasa
Di dalam sejahtera
Usah terpesona pujukan dunia
Yang hanya menyilau pandangan
Memukau dengan keindahannya
Nasihat ayah bonda
Agar engkau lebih bersedia
Untuk menghadapinya

Bersemi kelopak kasih sayang
Di persada cinta yang sejati
Titisan susu ibunda
Menyegarkan, menghapuskan dahaga

Renjisan keringat dari ayahanda
Menyubur pohon kehidupan
Tuaian sebidang tabah
Buatmu doa dan harapan
Jadilah insan yang mulia
Pembela di hari tua

corus

Waktu bisa merubah segalanya
Dewasalah dalam rahmat dan kasih Ilahi
Redahi pancaroba
Andai langkahmu tersasar kesimpangan
Pulanglah ke laman ayah bonda
Kembali menghuni di tamannya
Bersamalah semula
Menghirup embunan kasih sayang
Sedingin airmata bonda

Engkaulah permata ayah bonda....


ada lagi, ada lagi ^__^ hehe banyak rupanya lagu nasyid yg aku suka. yg ni pulak lagu dari kumpulan Diwani - Subhanallah


Subhanallah Alhamdulillah
Wa La Ilaha Illallah Huwallahu Akbar

Segala puji bagi Allah yang menjadikan kita semua Alhamdulillah
Segala puji bagi Allah yang menciptakan alam semesta Alhamdulillah
Maha Suci-Mu ya Allah yang mencurahkan limpah kurnia Subhanallah
Maha Suci-Mu ya Allah terima taubat insan berdosa Subhanallah

Pada Tuhan kita doakan
Diselamatkan dijauhkan dari Neraka
Mudah-mudahan dengan rahmat-Nya
Kita semua ditentukan nikmat di Syurga

Kalamullah jadi panduan
Berilmu beriman kita beramal kerana Tuhan
Rasulullah jadi ikutan
Insya-Allah dunia akhirat kita selamat

Allahu Allah

banyak lagi sebenarnya lagu2 yg aku suka, tapi kumpulan nasyid sekarang tak sama dengan yg dulu. lagu2 nasyid dulu yg masih ok lagi *bagi aku* macam Raihan, Saujana, Hijaz sbb diorg masih kekalkan jenis alat muzik, melodi yg diorg guna. nasyid skrg ni bukan tak bagus tapi yg dulu lebih bagus. ^__^

p/s : teringat revolusi Raihan - Puji-pujian sampai budak kelas aku bangsa cina pun nyanyi lagu tu.

3 comments:

Farihah Ahmad said...

sepohon kayu???

Zura said...

xpenah dgr pun lagu2 nie..

hudadida said...

Farihah Ahmad:
haa..sepohon kayu pon best gak..
see, bnyk kan sbnrnye..
eh, nk tau x..
vokalis saujana tu my duapupu..=]

Zura:
errrkk..x pnh dnga ke zura?
erm..lagu2 ni slalu ade kat tv..
lagu diwani + firdaus tu kat ntv7 b4 solat jumaat..
lagu ummiku syg tu kt tv1 ke tv2 tah..x bpe igt..
tp sedap lagu tu..=]