Pages

Friday, February 12, 2010

Mak Apan (kawan gua) hilang!!

Pagi tadi di opis, dalam pukul 9, sedang gua kaver line klik fesbuk sikit sikit, Apan mundar mandir belakang gua dengan muka kusut masai.
 
Dari tadi gua tengok Apan hilang punca di sekitar sektor operasi. Muka macam ada masalah.

"Lu kenapa ni Apan?" - Gua tanya demi meminta kepastian. Gua dengan Apan ni kira ngam juga la. Budak Kedah, umur muda sikit dari gua dan tak berapa hensem. Kalau tatap muka dia lama lama boleh naik menyampah juga.Dia baru setahun kerja dengan kompeni gua. Sebelum masuk sini, Apan banyak hendel bisnes sendiri dan selalu rugi.

"Mak gua hilang la.." - Apan berbisik perlahan.

Gua punyala terperanjat!

"Mak lu hilang?, bila hilang?" - dada gua tiba tiba mengepam keluar masuk laju laju. Berdebar tak payah cakap la, kencang macam kuda.

"Petang semalam..dah cari merata tak jumpa".

Apan berlalu meninggalkan gua menuju ke bahagian budak budak human resource. Gua tak tahu apa benda yang dia sedang fikir dalam kepala. Gua nak tanya lebih lebih risau kena pukul pula.Apa yang gua tahu sikit sikit, mak dia memang duduk rumah tak kerja, ayah dia kerja penolong kanan lagi dua tiga tahun nak pencen.

****

Kira kira lima belas minit kemudian, dari jauh gua nampak Apan berjalan semula masuk ke sektor operasi. Kali ni muka dia tak kusut macam tadi dah, sebaliknya ceria macam muka Lan kumpulan the typewriter.

"Mak gua dah jumpa.." - kelegaan jelas terpampang di bibir Apan.

Gua cepat cepat bersyukur:

"Alhamdulillah....Jumpa kat mana?",

Dan dengan penuh keceriaan, jujur, ikhlas, tawadduk serta wajah disinari warna warni rama rama yang tiada belas kasihan pada gua, Apan membalas padu:

"Dalam sinki penteri."

Gua terus tendang kompiter sampai bersepah atas lantai.

"Babi!"

MUG la Apan.. MUG ..!!, pronunciation macam jahanam!

Sia sia gua berdebar. Pagi pagi sudah bikin hati membara. 

p/s : siot..aku bce pon rse dup dap..alih2 mug..sengal..

4 comments:

Airland said...

jgn salah kan Apan.. mgkin kat kg dy paggl Mug sbg Mak..

hudadida said...

Airland:
ahaks~ mgkin jugak lah kot..ekeke

p/s : ko tlg basuhkan Mak aku..bahaha..=P

Anonymous said...

Fwdd..

Pls convey to your friends kalau pernah baca Mak Apan Hilang

***********************************************************
Frens,

Check this link out:

http://www.fdausamad.blogspot.com

Some of you might have received an fwdd article under title Mak Apan Hilang few days back. The viral fwdd mail of the week nationwide.

last 2 weeks, i bumped into that link and and copy out the entry (28th of Jan) for sharing with colleagues. But i really forgot to credit the link as the Mak Apan HIlang later become anonymous and the worse part is, the creator of the Mak Apan Hilang himself has been accused of plagiarism.

hudadida said...

Anonymous:

huwow..
dis is big issue..
i got that from my email..
one of my office mate send it to me..
gosh..
actually im following the blog that u gave..[sembang kencang]

http://www.fdausamad.blogspot.com

and im sorry for no credit to him..
sbb aku tak tau..
so sape2 yg nak tau link yg betul utk entry ni bole click APAN

p/s : bro..credit to u..