Pages

Saturday, January 23, 2010

Tips 1 [sumber makanan turunkan berat badan]

tip ni aku ambik dari MW (mingguan wanita)..mungkin ade anta korg yang da bace majalah tu. pada sape2 yang tak bace aku nak kongsi tip ni dengan korg.

untuk pengetahuan korg dalam badan kite ade dua jenis kolesterol. kolesterol jahat atau LDL (Low-density lipoprotein) dan kolesterol baik atau HDL (High-density lipoprotein). tapi rata2 banyak lagi kolesterol jahat dari yang baik, jadi ade tip untuk kawal tahap kolesterol jahat nih.

1. ikan dan omega-3 (minyak ikan la senang cite)
diet ni bole kurgkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi dan kurangkn risiko pengentalan darah sbb die memelihara tekanan darah. kalo nak tau ape pengentalan darah bole click sini. ade beberapa jenis omega-3 seperti Docosahexaenoic acid (DHA) dan Eicosapentaeonoic acid (EPA) yg ade dalam ikan tuna, herring dan mackarel.



            salmon                                                            tuna



 
  
             herring                                                          mackarel


paling sikit doktor sarankan ambik dua sajian ikan yg kaya omega-3 tiap minggu. sbb dengan pengambilan dos minyak ikan yg tinggi terbukti dapat menurunkan tahap kolesterol dalam badan. selain ikan, kite bole jugak dapati lemak baik dari buah avokado, zaitun yg bagus utk jantung dan kurangkan diabetes.


          

            avokado                                                            zaitun




2. kekacang
same macam ikan jugak, ade omega-3 contohnya badam dan kenari. *tapi yg aku tau agak mahal sikit la nak beli diorg dua nih* 1/3 cawan kenari dikatakan bole kurgkan kadar kolesterol jahat sampai 12%. *banyak tuh* bukan hanya menurunkan LDL tapi mempertahankan DHL.



 
             badam                                                              kenari



3. kayu manis (jugak femes dengan panggilan cinnamon)
dengan pengambilan 1/2 sudu teh kayu manis sehari secara rutin dapat membantu mengurangkan kadar gula dalam darah bagi pengidap diabetes tahap II. ini jugak terbukti efektif untuk mengurgkan trigliserida, iaitu kolesterol jahat dan kurgkan kadar kolesterol secara keseluruhannya.


                                                                  
                                                            kayu manis


4. oat dan biji-bijian
doktor menyarankan untuk menganbil 2~4 cawan oat atau bijirin setiap hari untuk mendapatkan kesan penurunan kolesterol dari serat larut didalamnya. selain tu, kandungan minyak dalam beras merah juga (bukan serat ok) bole menurunkan kolesterol. kacang dan beras merah bole dicampurkan untuk dapatkan protein lengkap yg rendah lemak tepu. *dah banyak oat dan bijirin kat pasaran skrg. beli jek.*

 

        

                    oat                                                               bijirin & oat


5. Buah dan sayuran
macam yang korg sedia tahu, buah dan sayuran kaya vitamin. juga bole bantu turunkan kadar kolesterol termasuk epal, anggur, jeruk dan aprikot. sayur plak macam bawang putih, ubi jalar, dan jugak kubis. selain bebas kolesterol ia juga kaya serat dan pectin yg efektif menurunkan kolesterol.




      
         buah-buahan                                                          sayuran


p/s: selamat mencuba ;)

2 comments:

Farihah Ahmad said...

Law ntok kesihatan, bula la diamalkan. Tapi tamo turunkn berat bdn. Tamo2...

hudadida said...

Farihah Ahmad:
hihi..ini utk kesihatan la nih..
kurgkan kolesterol..
cubalah.. ;)