Pages

Thursday, May 7, 2009

Adat..

last week balik kmpung..ade kenduri..cukur jambul..untuk sape2 yg tak tau..cukur jambul adalah adat melayu utk budak kecik..sblum acara bercukur tu akn ade org berzanji (selalunye diorg akn bace ayat2 lazim dr al-quran)..lepas tu budak tu akn di bwk keliling jmpe makcik2 pakcik2 nenek2 atuk2 sape2 yg dtg mase knduri tu utk di cukur jambul..mase tu org2 ramai2 td tu leh la kalo nk sedekah ke kn untuk dak tecik tu..ikot ikhlas je..=] kat bwh ni ade pic2 mase knduri..

rayyan dan ibunya berbaju hijau..yg lain2 tu pic aku adik(mira) & causin lg 3 orang.


aku (tudung biru dan baju kebarung pinjam dr makcik sbb mama tak bagitau ade kenduri.nasib baik muat.) dan cousin2 ku..huhu tomeynye die..tak tau nape arisya pose cmtuh..cam tesepit jek..sarah pose dgn gaya terbaru,nasik sebutir kat tepi mulut..miahaha =P


ni adik aku,mira.study kat unisel 2nd year in mechanical engineering.this pic was taken by budak kecik yang takde gigi bernama arisya. (penat nk sorok hp aku, tak leh lepa skit cepat jek tangan die nak amik.haizz..)


ni acara cukur jambul dak tecik ni.yang pegang daun sirih tu aku.1st time nih cukur jambul,sbb da keje.baik jek die..tak nangis pon.panas plak tu.


ini mama.die posing dengan rayyan, cucu die hehe..die baru lepas tukar baju.panas.hhuhu..


ni my nephew..wah tak sangka dah ade anak buah (sbnarnye ade rmai anak buah tp sedare2 punye..sbb aku cucu sulong.tunggu aku kawen, lambat lagi la jawabnye).rayyan,cepat besar eh.


kitorang balik kampung tengok kucing skali.name die oli..die ade anak, debab.sebab ape name die debab..sebab mase kecik2 die je sekor debab, yg lain sume kecik2..dn hanya debab je yg survive..da besar pn..petu skrang ni oli beranak lagi 5 ekor..sekor bwk balik kl bagi kawan adik laki aku.(gf die sbnrnye..tp cakap kat mama kwn die..hee..)

ini la debab yg gebu & montok.ekor pendek tp kembang.pandai jek die posing, tiap2 kali nk snap muke die pndang camera hp aku.sile abaikan tong air kat blakang tu.


ini debab dengan oli tengah landing2 depan rumah wan (nenek).pic anak2 oli yg baru tak smpat nak snap.so lain kali jelah.nampak tak beza oli & debab..walopon dlm pic ni nampak oli lebih besar tp sebenarnya debab lebih besar dan gebu.

No comments: