Pages

Friday, December 19, 2008

Terenganu Visit - Tasik Kenyir

huhu..skali lg aku visit trgnu - tsik kenyir..cuma beza ny kali ni aku stay kt tsik kenyir tu, dlu sggah mkn je..3 ari 2 mlm..sbtu smpai isnin..sonot..view cntik..udara nyman..tp syg musim ujan..tp kitorg redah je..hehe..woh sonot gile..walopon cuaca sejuk..hujan turun selang sejam..panas kejap then ujan balik..cont smpai mlm...1st day arrived da ptg..so kitorg duk relaks2 dlu..next day..island hoping, is da best thing kt sne..dr ape yg dbritau tdpt 340 buah pulau kt tsik kenyir tu..utk dptkn tasik buatan tu..2 buah kd ditolak..huhu besa tuh..kitorg sggah pulau herba..ade mcm2 herbs yg dtanam..temsuk tgkat ali (TA) & kacip fatimah (KF)..smpai je kt sne diorg smbut kitorg dgn penerangan ttg TA & KF..sume mnum both drinks..KF taste like chinese tea tp sedap..TA mmg pahit..sgt..rse smpai tekak..huhu..tp lps mnum about an hour sume rse segar..for info KF & TA sume bole mnum x kire jantina..then kitorg sggah air terjun yg sgt cntik..sgt besa..dan sgt sejukkk...huhu tp xle mndi jauh2 sbb air tgh naik..but it was fun..rse fresh lps mndi..=D hehe..then mlm tu lps dinner kitorg dgr lgu..ala2 pub jgk la..slow & relaks..best..esk nye kitorg mndi pool..tp x lame sbb hujan trn kejap2..but it was fun..ade gelungsur..acctuslly utk bdak tecik..tp kitorg main gak..hehe..=P

Saturday, November 22, 2008

tumbuh lagi..

harini ari sabtu..duk umah bsuh kain..hm..belikat sakit..mulot sakit..gg bongsu yg x abih tumbuh tu smbung balik..gusi bgkak..urat kt gusi tu pn bgkak..petu ulser plak..aduihh..sakitnye mulott...kiri knan ade ulser...cane nk wat ntah..hump..selame ni aku jrg letak ubt utk ulser nih..fuhh..tibe2 trase lapa..mkn jap lah..

Wednesday, November 19, 2008

Sakit Kepala

Sakit kepala adalah gejala yang paling biasa di dalam kebanyakan penyakit. Adalah penting untuk mengenalpasti punca sakit kepala dan belajar untuk menanganinya, supaya sakit dapat dikurangkan.

Jenis-jenis Sakit Kepala

1. Sakit Kepala Yang Tegang

Ia merupakan bentuk sakit kepala yang paling biasa. Ia merupakan sakit kepala yang berterusan dan yang meneruk pada waktu pagi. Sakit terhasil dari pengecutan berterusan otot-otot pada bahagian kepala dan leher yang menyebabkan rasa berat pada dan di belakang leher. Pesakit terasa seperti adanya pemberat di kepala atau pita di sekeliling kepala. Biasanya, stres dan kegelisahan dikaitkan dengan sakit kepala jenis ini. Selain daripada sakit semasa pemberian tekanan pada otot di leher, pemeriksaan-pemeriksaan lain adalah normal.

2. Migrain

Ia merupakan sakit kepala yang tenat dan yang berpanjangan sehingga 6-24 jam. Ia diklasifikasikan kepada dua jenis.
v Migran klasik - Sakit kepala dengan kehilangan selera makan, mual dan muntah, yang
didahlui oleh "aura" - kesan visual seperti pancaran petir, perasaan mencucuk dan
perubahan fikiran.

v Migran biasa - lebih kurang sama kecuali tiada kehadiran.
v Bentuk migran lain yang lebih jarang

Migrain biasanya didapati di kalangan 5% populasi. Kebanyakan pesakit mendapat serangan pertama mereka sebelum berumur 30 tahun. Sakit kepala ini biasanya berlaku pada sebelah kepala tetapi kerap kali menyeluruh, dan berlaku kurang dari sekali dalam sebulan.

3. Sakit Kepala Berkelompok

Ia mengakibatkan sakit menikam yang tajam yang menumpu pada sebelah mata. Biasanya pesakit akan terjaga dengan sakit kepala ini dalam beberapa jam sahaja selepas tidur. Gejala-gejala seperti keluarnya air mata, kelopak mata yang melentok dan hidung berhingus mungkin juga hadir. Jangkamasa serangan adalah biasanya pendek, selama 30-90 minit.

4. Sakit Kpala Disebabkan Oleh Penyakit Yang Memberi Kesan Terhadap Salur-salur Darah

Ini adalah disebabkan oleh kesan salur-salur darah di dalam tengkorak, misalannya pendarahan, gumpalan darah, kelemahan dan penipisan dinding pada salur-salur darah dan tekanan darah yang tinggi.

5. Penigkatan Tekanan Pada Otak

Tekanan di dalam kranium mungkin ditingkatkan oleh ketumbesaran, bengkak bernanah, keradangan selaput otak dan kecederaan dengan pembengkakkan pada otak.

6. Keradangan Pada Selaput Otak

Ia mungkin dihubungkan dengan rasa mual dan sakit atau kekakuan pada leher.

7. Sakit Kepala Selepas Dilanggar Pada Bahagian Kepala

Ini mungkin menunjukkan kerosakan yang serius seperti tengkorak yang patah atau pendarahan dalaman.

8. Penyakit Pada Tengkorak Atau Pada Rongga Tulang (Sinus)

Penyakit seperti sinusitis, tengkorak yang patah dan tumor tulang boleh menyebabkan sakit kepala.

9. Penyakit Telinga

Penyakit-penyakit telinga yang tertentu boleh menyebabkan sakit kepala.

10. Penyakit-penyakit Mata Dan Orbit

Tumor orbital dan glaukoma (peningkatan tekanan dalam mata) boleh menyebabkan sakit kepala.

11. Punca Toksik Dan Metabolik

Jangkitan dengan demam, aras gula yang rendah dalam darah dan rasa kurang senang selepas memiium arak, juga boleh menyebabkan sakit kepala.

Faktor-faktor Pencetus

v Stres
v Corak tidur yang berubah
v Alkohol
v Senaman fizikal yang bersungguh-sungguh
v Cahaya yang terang
v Kelaparan
v Makanan-makanan tertentu, contohnya wain, coklat
v Pengawet-pengawet makanan, misalannya nitrat dalam sosej
v Kesan pengunduran dari kopi (kafein)
v Ubat-ubat tertentu - runding dengan pegawai farmai anda
v Perubahan hormon, misalannya semasa haid, pengambilan pil perancang keluarga
v Persekitaran yang sesak, misalannya bilik yang berisi asap


Pengendalian

Mengelakkan dari faktor-faktor yang merangsangkannya
v Ambil ubat penahan sakit yang mudah (runding dengan doktor ataupun pegawai farmasi
anda).

v Sakit kepala Sinus - Ambil ubat antihistamin atau yang melegakan penyumbatan hidung
(runding dengan doktor ataupun pegawai farmasi anda).

v Letakkan tekanan yang panas pada bahagian sinus.

Ingat untuk berjumpa dengan doktor jika
v sakit kepala tidak dilegai oleh penjagaan kendiri yang mudah.
v Sakit kepala hadir bersama demam, kekakuan pada leher, masalah penglihatan dan
perubahan keperibadian ataupun jika ia berlaku selepas kecedaran di bahagian kepala.

v Sakit kepala yang berulang-ulang dan bertambah tenat.

Tabiat Baru

v Belajar untuk beristirehat
v Singkirkan stres dengan merancang aktivit-aktiviti anda terlebih dahulu dan biarkan
keluarga anda membantu anda.

v Senam selalu dan jadilah bertenaga.
v Makan makanan yang berkhasiat dan seimbang selalu.
v Dapatkan tidur yang tetap dan secukupnya.
v Pakai cermin mata gelap untuk mengurangkan silau.
v Minum air yang secukupnya, terutamanya semasa cuaca panas.
v Jangan ambil ubat penahan sakit yang terlampau banyak.
v Periksa mata anda dengan seorang doktor pakar.

Perubahan dalam gaya hidup boleh melegakan atau menghapuskan kebanyakan dari sakit kepala yang biasa.

Thursday, October 30, 2008

Jenis-Jenis Penyakit dan Tindak Balasnya

Penyakit & Tanda-tanda

Tekanan Darah Tinggi
Tekanan sistol (atas) 140 ke atas.
Tekanan Disatol (bawah) 90 ke atas.
Lemah semangat. Lenguh bahagian bahu.
Sukar tidur malam.Mata merah sebam.
Sering sakit kepala.
Leher rasa tegang.
Belakang kepala bahagian atas rasa sakit dan tegang.
Sakit kepala (berlaku selama 2 - 10 hari).

Kurangkan makanan berminyak, berlemak, garam dan makanan berkanji (nasi, mee).
Makan lebih sayur-sayuran dan buah-buahan.
Jangan kerja terlalu berat dan tenangkan perasaan. Tidur secukupnya . Makan makanan yang berserat tinggi seperti oat dan sebagainya. Kurangkan beret badan dan banyakan senaman.

Tekanan Darah Rendah
Kaki dan tangan sejuk.
Pening bila bangun cepat.
Cepat letih.
Muka pucat.
Selalu mengalami kelemahan dengutan jantung.

Tegang leher bawah.
Kepala pening memusing.

Minum air secukupnya. Makan makanan berkhasiat dan bergaram. Jangan bekerja keras.
Kawal perasaan supaya tenang.

Buasir
Berak berdarah.
Dubur berasa sakit di bahagian luar atau dalam.

Dubur terasa gatal-gatal.

Minum jus aleo vera. Kurangkan makanan pedas dan berasid.
Lebihkan makan buah-buahan dan sayuran serta makanan berserat tinggi (gentian). elakkan mengalami sembelit.Jangan mengangkat barang-barang yang berat. Tidak meneran ketika membuang air besar.

Kencing Manis
Kerap buang air kecil.
Sering rasa dahaga.
Badan berasa lemah.
Mudah letih.
Mengalami luka yang sukar disembuhkan.
Dalam masa jangka panjang boleh mengakibatkan darah tinggi, sakit jantung,
mata kelabu, kulit jadi hitam dan pecah berair.Paras gula meningkat dalam seminggu.
Tangan dan kaki menjadi bengkak sedikit.
Keadaan akan berkurangan selepas seminggu.

Kurangkan makanan berminyak, berlemak, garam dan makanan berkanji (nasi, mee). Makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan. Jangan bekerja terlalu berat dan tenangkan perasaan. Makan dalam jumlah yang sedikit. Banyakan senaman ringan. Minum air rebusan Hempedu bumi.

Sakit Puan
Keluar cairan putih (penyakit keputihan)
Haid tidak normal dan berasa sakit.

Cairan putih keluar semakin banyak.
Haid tidak stabil.

Kesan pemulihan dapat dirasai setelah makan jus 2 hingga 3 botol (500ml).
Jangan minum air sejuk (ais). Digalakkan mandi air panas.
Tenangkan perasaan.

Sakit Sendi, Sengal, Pirai
Sendi sakit dan bengkak. Rasa panas di bahagian berkenaan.
Luka lama di sendi berasa sakit.
Bila serius, sendi-sendi menjadi bengkak.

Sendi rasa sakit. Badan jadi panas.

Kurangkan makanan berprotein, kacang pisang dan rebung.

Reumatisme
Berasa sakit sebelum hujan.
Sengal di bahagian sendi atau seluruh bahagian badan.
Kadar metabolisme menjadi lemah.
Bertambah sakit .

Kurangkan makanan berprotein, kacang, pisang dan rebung.

Sakit Jantung
Sakit di bahagian atas dada di sebelah kiri.
Sakit di bahagian lengan atas tangan kiri.
Biasanya berlaku bila perasaan tertekan dan senaman yang berlebihan.
Sesak nafas

Rasa sakit di dada
Kebas di lengan atas tangan kiri.

Kurangkan makanan berlemak, kolesterol. Jangan minum arak.
Kurangkan merokok. Masa tidur yang cukup dan bangun awal.

Dapatkan nasihat doktor

Lumpuh
Bercakap telor (tidak dapat bercakap dengan betul)
Kebas tangan dan kaki selepas bangun pagi.
Pergerakan badan tidak lancar. Gangguan ingatan

Rasa sakit di bahagian saluran darah yang tersumbat.
Sakit dan pening kepala.

Bila terjadi kebas tangan, kaki dan percakapan tidak lancar,

Perlu banyak berehat sepenuhnya untuk mengelakkan "stroke"

Ulser Gaster
Sakit di ulu hati.Pedih di dalam perut.
Tekak rasa pahit ketika sendawa.
Bila serius, muntah atau berak berdarah hitam.

Seram sejuk. Perut rasa pedih. Berlaku cirit-birit atau sembelit.

Selepas makan jus 1 hingga 2 botol (500ml), berasa lega.
Jangan makan makanan yang masam dan pedas.
Kuantiti makanan dan masa makan hendaklah tetap.

Barah
Keluar darah di bahagian yang berkenaan.
Kulit bengkak dan pecah di bahagian berkenaan.
Ketumbuhan (tumor) yang keras.

Keluar darah dan nanah.
Jika di peringkat awal dan pertengahan, boleh dipulihkan.

Makan banyak sayur-sayuran.
Makan sayur-sayuran segar secara mentah.
Kurangkan memakan daging merah.
Boleh mendapatkan rawatan radioaktif.

Asma, Penat / Lelah
Pernafasan tidak lancar.
Cuaca kering, berangin dan berdebu boleh menyebabkan asma berlaku.
Batuk terutamanya waktu pagi

Bertambah tenat selama 2 - 3 hari.
Kadangkala muntah. Keluar kahak.

Kurangkan pengambilan makanan mentah dan minuman sejuk.
Jangan kerja keras.

Batu Karang
Sakit menyucuk di bahagian pinggang.
Bertambah sakit. Air kencing berkapur.
Kencing berdarah.

Jangan menahan kencing.Kurangkan makanan berkalsium. Meminum air teh daun misai kucing

Jerawat
Disebebkan horman tidak seimbang, sembelit atau jangkitan kuman.
Biji-biji di muka mengandungi nanah

Kurangkan makanan berminyak atau berlemak.
Tidur yang cukup. Tenangkan perasaan.

Sakit Buah Pinggang (ginjal)
Seluruh badan terasa letih. Muka pucat sebam.
Kaki dan tangan bengkak. Sakit tapak kaki pada waktu ppagi.
Telinga berdengung. Kadang-kadang rambut gugur.
Susah buang air kecil. Kerap buang air kecil.
Sakit di bahagian pinggang. Muka, kaki dan tangan bengkak sedikit.

Minum air sedikit demi sedikit. Jangan minum minuman bergas
Kurangkan makanan masin.Duduk terlalu lama boleh melemahkan fungsi buah pinggang.
Senaman memusingkan pinggang boleh membantu menguatkan pinggang.

Sakit Buah Pinggang (ginjal) yang teruk dan menggunakan Dialysis
* Rujuk Pesakit Buah Pinggang.
Seluruh badan terasa letih.Muka pucat sebam.
Kaki dan tangan bengkak.Sakit tapak kaki pada waktu pagi.
Telinga berdengung. Kadang-kadang rambut gugur.
Susah buang air kecil.

Buang air kecil lebih lancar.
Selepas 3 - 6 minggu, rawatan dialysis boleh dikurangkan.
Selepas sekurang-kurangnya 8 bulan sakit ini akan mulai pulih.

Minum air sedikit demi sedikit. Jangan minum minuman bergas
Kurangkan makanan masin.
Duduk terlalu lama boleh melemahkan fungsi buah pinggang.
Senaman memusingkan pinggang boleh membantu menguatkan pinggang

Badan Berasid Tinggi
Badan sentiasa berasa panas
Pecah di bahagian dalam mulut termasuk gusi.
Mudah letih dan kurang bersemangat

Selalu berasa mengantuk.
Badan menjadi panas.
Rasa dahaga.
Air kencing berwarna perang.
Kerap kentut.

Hepatitis A, B & C
Badan lemah. Demam.
Air kencing berwarna kuning perang.
Najis berwarna putih. Mata, muka dan kuku berwarna kuning.
Muntah. Perut rasa sesak. Kurang selera makan. Sakit-sakit sendi


Jangan makan makanan yang berlemak selama dua bulan.
Jangan kerja teruk selama dua bulan.
Jika tidak berbuat demikian, kemungkinan berlakunya kerosakan kekal pada hati.

Neurosis (Sakit jiwa ringan)
Selalu rasa bimbang dan was-was.
Hilang konsentrasi. Menjadi pelupa
Mudah letih dan kadangkala tangan menggigil.
Sukar tidur pada waktu malam. Cepat marah

Di peringkat awal, sakit / tegang kepala.

Tenangkan perasaan dan ambil mudah dalam masalah harian
Jangan banyak merancang dan berfikir .
Lakukan senaman ringan dan beriadah

Insomnia (Sukar tidur malam)
Insomnia terjadi disebabkan terlalu bimbang
Neurosis juga menyebabkan insomnia
Selalu bermimpi sehingga menganggu tidur.

Peringkat awal tegang kepala

Tenangkan perasaan sebelum tidur .Jangan paksa tidur.Gunakan teknik bau-bauan(Aromaterapi). Jangan Makan 2 jam sebelum tidur

Resdung
Hidung berhingus dan bersin pada waktu pagi.
Sakit atau gatal disekitar pipi, hidung, mata dan telinga
Kurang deria bau (hidu)
Iklim panas dan lembab menyebabkan mudah terjadi resdung
Hidung cukup sensitif / alahan.

Jangan terlalu fikirkan tentang masalah resdung. Ini melambatkan penyembuhan. Tidak membela binatang peliharaan.Kurangkan pengunaan karpet di rumah. Kurangkan pengambilan makanan laut dan belacan.

Anemia (Kurang darah)
Selalu pening kepala
Tangan dan kaki menjadi sejuk
Muka pucat dan Badan lemah

Keluar darah dari hidung. Pening kepala
Permakanan perlu seimbang dan tambahkan makanan berzat

Mandul
Rahim tidak subur (sejuk)
Saluran uterus tersekat atau tersumbat
Sperma kurang atau lemah (lelaki)

Keluar banyak darah haid berwarna hitam.

Jalani ujian pemeriksaan dan dapatkan nasihat doktor

Psoriasis (Penyakit kulit)
Disebabkan kadar metabolisme kulit tidak normal (sel baru tumbuh sebelum sel lama mati)
Gangguan perasaan membuatkan penyakit ini semakin teruk.

Tenangkan perasaan. Senangkan hati dan jangan banyak berfikir
Selalu bersihkan kawasan persekitanran jangkitan.
Berjemur dan Kurangkan membasihi tempat jangkitan.
Kurangkan pemgambilan makanan laut

Kaki busuk (Hongkong Foot)
Disebabkan serangan fungus (kulat)
Mudah terjadi semula.
Selalu berlaku perasaan terganggu.

Terasa gatal-gatal.

Tenangkan perasaan. Sering tukar sarung kaki.
Gunakan kasut yang mudah di masuki angin.
Sapukan bedak berubat.

Beguk (Gerondong)
Disebabkan hormon tidak seimbang dan kurang iodin
Makan banyak dan kerap.Pembengkakan kelenjar liur.
Pipi bengkak dan demam.

Permakanan seimbang. Sapukan Cuka yang telah dicampur nila.

Sawan (Penyakit Tarik)
Disebabkan oleh fungsi hemispiar otak kiri dan kanan tidak seimbang.
Menjadi tarik secara tiba-tiba. Kekejangan. Mulut berbuih.

Keluarga beri perhatian kepada pesakit untuk mengelakkan kemalangan.
Pesakit tidak boleh melakukan tugas-tugas yang merbahaya.
Tidak digalakkan membuat aktiviti di kawasan berair dan tempat tinggi . Tenangkan fikiran, jangan tidur lewat. Perlu mengambil ubat dan mengikut nasihat doktor.

Kulit Pecah-pecah dan Berair Bisa
Disebabkan badan berasid / beracun, darah kotor, kencing manis

Kurangkan makanan berjenis daging merah dan
banyakan makan sayur.

Luka Dalaman
Luka dalaman menyebabkan pengaliran darah tersekat
Jika tidak dirawat, menyebabkan sakit urat saraf, sakit sendi, darah tinggi, sakit buah pinggang.

Sengal dan sakit di bahagian yang luka
Rasa panas di bahagian yang sakit
Kadang-kadang kencing berdarah atau berwarna perang.

Pengambilan jus mengkudu boleh mengurangkan luka dalaman.

Kurangkan pengambilan makanan yang keras dan lambat hadam.

Selepas Pembedahan
Rasa sakit di bahagian yang dibedah.

Tidak melakukan aktiviti lasak.
Pengambilan Jus mengkudu dan ikan haruan boleh membantu mempercepatkan penyembuhan.

Meroyan (Selepas bersalin)
Disebabkan fungsi badan tidak seimbang selepas bersalin
Tekanan perasaan.
Menjadi histeria seperti dirasuk hantu
Kadang-kadang disebabkan darah nifas tidak habis keluar.

Mengantuk. Badan rasa sakit. Darah nifas keluar habis-habisan

Perasaan menjadi tenang selepas dua minggu.
Keluarga beri perhatian lebih untuk menenangkan perasaan pesakit
Jangan disangka pesakit dirasuk hantu.
Makan makanan berkhasiat.

Terlalu banyak makan ubat Barat
Fungsi badan tidak lancar
Kesan sampingan yang mengancam kesihatan

Ruam dan bintik merah, mungkin gatal
Mulut pecah bahagian dalam bibir, gusi, lidah

Hati menjadi rosak.

Alkoholik (Ketagih arak)
Selalu sakit kepala
Dengutan jantung semakin cepat
Perut dan dada terasa sesak dan ketat

Minum arak boleh memusnahkan sel-sel hati dan otak.

Selsema
Berhingus dan Sakit tekak yang ringan . Bersin dan mata berair. Kurangkan mandi ketika diserang selsema . Ambil Vitamain C

Sembelit
Pembuangan air besar yang jarang-jarang
Najis kering dan keras.
Kerap kentot . Rasa sakit bila membuang air besar.

Tambahkan pengambilan makanan berserat. Minum air secukupnya. Makan sayur-sayuran dan buah-buahan

Gastrik
Sakit ulu hati dan Pedih didalam perut.
Tekak rasa masam ketika sendawa

Seram sejuk dan Berlaku cirit-birit atau sembelit

Makan pada waktunya. Jangan berlapar.

Gout
Sakit berdenyut pada sendi
Sendi kemerahan, membengkak dan terasa panas

Sendi menjadi sakit dan terasa panas.

Kurangkan pengambilan makanan laut.

Sakit Kuning
Berasa panas dan demam
Sengal-sengal badan
Badan lebih panas
Air kencing berwarna keruh.Meloya.

Wednesday, October 29, 2008

pantun dkerat2..=P

molot org xle dkatop..
jari sndri xkn xle kawal kn..
ape nk buat kalo da ske ngutok..
janji jg hal sndri jg kwn2 kn..

ade lg..=P

tepak sireh kt tgn org..
kte idup jgn ske jg tpi kain org..

Sunday, October 19, 2008

makeng2

hmp..smlm mama wat mkn2 cikit..jmput cik ida & famly, k.intan & da geng, aunty wana & k.mama, mak enon, cik fizah, mlong..k.nje x pat dtg plak..kalo x..leh memain ng ank die yg cumel tuh..hehe..mulot cm org tue..ekeke..oleh kerane aku x kua g memane so kene la wat roti jala..dish yg wajib kalo org dtg umah aku..kalo x roti jala..mee kari..huhu dan yg kene watnye aku le..sbb aku je yg reti tebar..=P lenguh gak la aku wat sensorg..abih sepeket tepung aku bancuh..

ingredients die sng je..

2 cwn air
2 cwn tpung gndum
1 biji telo
sedikit garam utk perasa
(kalo nk warna kuning bole letak serbuk kunyit cikit)

so kami bedua (mama & aku) pon betungkus lumus dr tgh ari smpai la org dtg..ya x balik..abg plak keje psir gudang, ayh bru balik men badminton..beh kuang dlm kol 5 cetu..ops sblum tu cik ida ng roza dtg tulun2 aku wat roti jala b4 org lain dtg..smpt gak la die try2 tebar..hehe..tp sbb die x reti sgt so die prefer gulung2 jelah..slalu aku gulung kt ateh koli leper tuje...sng cikit..kalo x lmbt..tgh2 menjala tuh bole plak aina (ank mcik fizah) nk tulon2 aku wat roti jala tuh..mle2 ok la kot..tp lame2 hadoihh..budak kalo da cerdik sgt pon susa jugek..huhuhu..sume die nk wat plak hadey...lg lmbt keje mak..bile aku x bg siap speaking2 plak tu.."ea..u aa..so kedekut u know.." haha..last2 aku x bg die pegg pape..muehheheh..petu die g depan..mkn buah..smpai 11 potong die mkn oren..rupenye die isap air je..hehe..budak2..ne la die tau cane nk mkn kn..so da abeh menjala aku pon rehat la kt depan skali ng diorg sume..fenat woo..lenguh kaki..tp xpe..ag pon bkn slalu..juadah yg kitorg hidang mse tu..

roti jala
mee goreng
rendang & lemang
kueh mueh
buah2an
air oren + nata decoco + fruits

lps diorg balik..aku plak la yg mkn..hehehe..sodap..=P mama msak lebih..kuah kari ade stengah piuk lg..rendang pon ade..mee tggal cikit ag..bak kate mama..tigo ari tigo ml x abeh..huhuhu arini aunty wana plak wat mkn2..de spegetti..huhu..gemok la aku..ni pon da naik 3 kilo nih..hadoihhh kene control cikit..hehehe ok la nk siap2 da nih..spegetti..wait for me..muehhehheh

Saturday, October 4, 2008

selamat hari raya aidilfitri..



hari ni msok la hari ke 4 dibulan syawal..dikesempatan ni aku nk amik peluang utk mengucapkan selamat hari raya aidil fitri..maaf zahir dan batin skirany ade salah dan silap spanjang aku kenal korg sume..smoga raye tahun ni memberi seribu erti kpd sume..jmput la dtg ke rumah..=D

Sunday, September 14, 2008

besdayku..


aritu 4th of sept besday aku..btol2 pd ari ke-4 kite bepose..so xde la smbut2..just bli kek ceklat sorg satu kotak heee..mama + ayh + mE..jdi ler sorg sepotong..tu pon x abih2 ag..ade spotg ag..hehe..ape pon tq to myb yg wish kt aku aritu..macey b..mwahh cyg die..& not fogoten to my sis..my parent..& all who had wish me hepi besday..thx..i wish to hv a gud life n my relation wit him will be long lasting...hepi besday to me..=D

Tuesday, July 8, 2008

Kerja Balik...

Minggu petama keja balik..smalam msok ofis lewat skit..tp bole extend time balik utk ckupkn hours..1st day was ok..staff kt cni pon ok..slalu wat jokes..ape pon diorg sng nk get along la..smlm dpt task..so sume da siap smlm jugak..overall it was gud..hehe next week da kene pndah tempat bru..kt setiawgsa..mgkin jauh cikit kene jln ke building..hurm..tp nti tak tau leh on9 ke tak..ni pon curik2 on9..patotny takle..=P arap2 bole =D

Rahsia Huruf Pertama Nama Anda

A
Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam
pergaulan selain bijaksana dan cerdas. Kelemahannya, sangat mudah
berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan
perasaan marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda.

B
Selalu tenang dalam menghadapi masalah yang rumit dan membahayakan
dirinya adalah ciri penampilannya. Mereka juga sangat setia dan
penyabar, yang menjadikannya amat disenangi dalam pergaulan.
Kelemahannya, sangat mudah tersinggung.

C
Ramah dan pandai berbicara. Ini yang menjadikannya popular di kalangan
rakan-rakan. Mereka tidak bersungguh dalam bertindak dan selalu
menganggap masalah yang dihadapi adalah remeh.

D
Pendiam, bercakap hanya bila perlu. Sopan, berdisiplin dan kuat
bekerja. Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan dalam mencapai
cita-cita. Kelemahannya adalah selalu bimbang dan sukar mempercayai
orang lain.

E
Pandai dan penuh pertimbangan dalam menjalankan tanggung jawab.
Sikapnya periang bila hatinya senang, tetapi suka berdiam diri apabila
hatinya gundah dan boleh membuatkan hati orang lain terluka.

F
Punya pendirian yang teguh, tidak mudah goyah dan keras kepala. Mereka
juga sukar memaafkan. Tidak setia dan amat berhati-hati bila berbelanja.

G
Kerap murung dan bersedih hati. Pendiriannya mudah dipengaruhi. Tekun
belajar ketika rakannya bermalas-malasan dan sebaliknya suka
bermalas-malasan ketika rakannya sedang tekun.

H
Mudah simpati, bahasanya lemah-lembut. Tidak pernah melukai perasaan
orang lain. Selalu tergesa-gesa dalam melakukan pekerjaan, suka
berkhayal dan bercita-cita terlalu tinggi.

I
Suka memendam perasaan dan permasalahan. Mereka juga mudah merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain. Suka menangis.

J
Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam
pergaulan. Mudah merasa ragu dalam membuat keputusan dan tidak tegas.

K
Pandai berjenaka. Hari-harinya sentiasa ceria walaupun perasaannya gundah. Kelemahannya suka bercerita rahsia sendiri.

L
Ramah dan pandai bergaul dan mempunyai ramai kawan. Tidak suka bergosip
dan mencampuri urusan orang lain. Amat berhati-hati bila berbelanja.
Kelemahannya, tidak menepati masa.

M
Pandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika dikongkong, mereka akan
berontak. Senang dijadikan sahabat, kerana mereka tidak berkira.
Kelemahannya, boros dan keras kepala.

N
Baik hati dan rapi dalam berpakaian. Mereka suka menghulurkan tangan
menolong orang lain tanpa memikirkan balasan. Kelemahannya, mudah
bersedih hati dan kurang percaya diri.

O
Serba boleh. Suka memendam perasaan dan permasalahan serta sukar
mempercayai orang lain. Akibatnya ramai yang menggapnya sombong dan
suka memilih teman.

P
Pandai berjenaka dan selalu ceria. Punya banyak idea dan sangat kretif.
Sering melakukan sesuatu yang belum dilakukan orang lain. Agak
pendendam dan boros.

Q
Setia dan mudah memaafkan orang lain. Suka meluangkan waktunya untuk kawan-kawan. Keras kepala, sukar diatur dan mudah emosi.

R
Pendiam dan bercakap hanya bila perlu. Tekun dengan kerja yang disukai
dan bersungguh-sungguh dalam mengejar cita-cita. Suka mengkritik.. Dan
sukar mengawal bicara ketika marah.

S
Pandai dan tekun dalam mengejar cita-cita. Tidak suka pada orang yang
suka memungkiri janji. Kelemahannya mudah tersinggung selain sukar
menahan emosi. Jika sudah emosi marahnya meledak-ledak.

T
Sangat berdisiplin. Selalu mengerjakan sesuatu menurut aturan buku.
Tidak suka mengelamun atau bermalas-malasan. Suka menonjolkan diri
selain senang gugup, terutama bila bersalah.

U
Suka berterus-terang dan menyendiri. Naif baginya merugikan orang lain.
Tidak tahan dengan kritikan dan kurang pandai menyusun kata-kata jika
berbicara didepan orang ramai.

V
Tutur katanya lembut dan pemalu. Pandai meyesuiakan diri. Selain itu,
mereka juga pandai menguasai orang disekitarnya dengan cerita-cerita
yang memikat. Tidak suka berterus terang.

W
Ramah dan mudah simpati. Sikapnya amat menawan. Punya toleransi yang
tinggi dan ringan tangan. Keras kepala dan sukar diatur, tetapi hatinya
boleh dilembutkan dengan kesabaran dan kelembutan.

X
Budi pekertinya halus. Suka melakukan pekerjaan sosial. Mudah
tersinggung dan tidak akan berbaik dengan mereka yang menyinggungnya.

Y
Pendiam dan tidak suka menonjolkan diri. Ramai menganggapnya sombong
walaupun sebenarnya mereka adalah sahabat yang baik. Tidak berani
mengemukakan pendapat.

Z
Pandai berjenaka dan menyesuaikan diri dalam pergaulan. Suka disapa terlebih dulu dan gemar menonjolkan diri.

sumber : ibnuyusof

Thursday, June 26, 2008

minyak naik lagi..

hurm..minyak naik lagi nih..walopon aku tak bwk kete tp kesan die tetap nampak..sbb aku g keje naik kete ngan ayah..=D walopon ayh tak penah mntak duit aku tp aku tetap rse bezany..lg pon kadg2 kalo hujan aku balik naik teksi dr terminal putra.yela..trun dr bas aku kene jln kaki lebih kurang 15min utk smpai ke rumah aku..so kalo hujan dan kebetulan tak bwk payung tepaksa la aku naik teksi dr terminal putra..hee mse minyak naik aritu sesak gile jalan..sbb org beratur nk isi minyak smpaikn bas pun amik short-cut huhu..nasib baik tmbang bas rapid tak naik..huhuhu..

aku..

"ko masok ari2 bukan aku tengok pon.." agak kasa bahasenye..tp ape bole buat..org tak takot aku pon..hurm..memang aku ditakdirkan utk tidak menakotkan kot..ade baiknye..bole buat rmai kwn tp burok pon bnyk jugak..aku bkn la perfect tp nak jugak dihormati skurang2ny..aku tau aku bukn ank yg baik..bukn jugak kakak yg baik..mgkin jugak bukn pelajar yg baik..dan tak terkecuali bukn pekerja yg baik..bukn kwn yg baik atau mgkn bukn kenalan yg baik..bukn girlfren yg baik jugak ke?hurm..sume tu bukn aku yg tntukan..tp sape yg nk jd tak baik..takde sape nk jd cetu..kalo bole aku nk puaskn ati sume org..tp kdg2 aku tau aku ni selfish gak..sume tu susa nk ckp sbb bukn diorg yg ade kt tmpt aku..

Wednesday, June 25, 2008

Chocolate Fudge Walnut Brownies



Ingredients:
1/2 cup butter, melted
1 cup granulated sugar
1 teaspoon vanilla extract
2 eggs
1/2 cup flour
1/3 cup unsweetened cocoa
1/4 teaspoon baking powder
1/4 teaspoon salt
1/2 cup chopped walnuts
Chocolate Walnut Icing
1 1/3 cups confectioners' sugar
3 tablespoons butter or margarine
2 tablespoons cocoa
2 tablespoons milk
1/4 teaspoon vanilla
1/4 cup chopped walnuts

Preparation:
In a large mixing bowl, blend butter, sugar and vanilla. Add eggs; beat well with a spoon. In a small bowl, combine flour, cocoa, baking powder and salt; gradually blend into wet mixture. Stir in pecans. Spread batter in lightly greased and floured 8- or 9-inch square pan. Bake at 350° for 20 to 25 minutes, or until brownies just begin to pull away from sides of pan. Prepare icing and frost while brownies are still warm.

Icing
Place powdered sugar in medium mixing bowl. Melt the 3 tablespoons of butter or margarine in a small saucepan over low heat; stir in 2 tablespoons of cocoa, blending until smooth. Add milk; stir constantly over low heat until mixture has thickened slightly. Pour hot mixture over the powdered sugar; beat until smooth. Stir in 1/4 teaspoon vanilla and 1/4 cup chopped walnuts. Spread warm icing over still-warm brownies.

Tuesday, June 24, 2008

kenduri kawen..

bulan lepas bnyk sgt kenduri kawen..bole dikatakan tiap2 mggu ade kenduri..habis diet gue..hehe..bab2 kawen ni kalo relatives kitorg mmg kene pegi..wajib..so kitorg pon balik la kg mama sbb ade kenduri kawen..so makan2 time lor..=P pagi smpai sane ade cendol..pulut itam..mee hoon..kueh..hehe mmg bnyk la..tp aku xle la mkn bnyk2 kan..tp tgk ank makteh mkn bes btol..hehe..smpat gak la amik pic die time mkn cendol tu..

huhu..semangat btol tgk die mkn..hehehe...budak tecik nih susa btol nk dekat kt org..yela kan..mak ayah die pon jrg nk bwk die kua..bz keje..lagi pon kitorg pon jrg balik kg..so die tak bpe cam sgt..tp takat nk jln same bole la..cuma kene ade org yg die kenal kt ctu..tp die sweet la..paling ske tgk die besungguh2 nk story sumtin kt kite..aku plak mmg ske lyn dak tecik nih..hurm..da besa2 ceni pon spupu sume kecik2 ag hehe..ni pon bru kua sorg ag..huu..maklum la pak sdare mak sdare aku umo tak jauh..so smpai skrg pon aku ade rmai adik spupu yg kecik2..hihi..pic kt bwh ni ank pcik aziz..name die aku lupe tp cumel..mse aku tgk tu die tgh nyenyak tido..geram je tgk die..rse nk cubit2 pp..hehe welcome to earth baby cumel..=] cepat2 besa eh..

Sunday, June 22, 2008

manggis..


Back to august 2005..this pic was taken by 'izzati ahmad right after i fall down from a tree..a mangosteen tree..i broke my leg,my knee..rse time tu mcm da patah je kaki aku..thx to ayien yg pangku aku..ajoy yg tlg gelak..huhu sakit!! tu la sape soh panjat..tobat tak buat da..amponz..

wut goes around comes around..

kadang2 kite perlu rse sakit utk hargai sesuatu..tp kadang2 seseorg takkn seda yg die dberi peluang..bile dah jd sesuatu baru la nak seda..sblum tu ape yg die buat sume die tak pk kan org sekeliling..sape2 yg cuba nk tego jd musuh die..smpai sggup kua kan kata2 kesat kat org yg spatotny die hormat..ape2 yg org lain ckp dah tak ade makna pada die..well pada aku kalo org da tak hormat kite cmne kite nk hormat die plak kan..tp slagi aku leh hormat aku akan hormat jugak la..as long die tak buat aku nak sembur or bantai die aku still respect die lagi..tp utk berbual mcm dulu sori la brader..gua tak heran pon kalo takde kwn mcm lu..pangai pon da tak srupe org matang..singkat sgt pkran tuh..mcm org kene nsik kangkang pon ade gak aku tgk..

yang buat aku lagi rase pelik tu bole plak org lain trima die..ye aku tau kite kene maafkn org..sedangkan nabi pon maafkn umat,inikan kite plak kan..tp bukan la sng2 je die bole mntk maaf..bile da tak dpt ape yg die kejar tu baru la nak seda yg die tu salah..time tu die tak pk plak ape yg die da buat kt org lain?aku leh maafkn die tp utk lupe sume yg die buat susa la skit..maafla..utk balik sperti sedia kala perlukan mse..
sbb aku yg rse bukan die..

Saturday, June 21, 2008

my beloved gemma

smlm wan (nenek) dtg dgn wan teh,mak long dgn kerel..diorg g tgk org kt spital..so alang2 da dekat kt cni kerel sggah la cni..patotny angah yg bwk diorg tp sbb angah ade hal so kerel take over..smpai2 je wan soh masak air..ya pon 'masak' la air dengan menekan suis filter tu..hehe tp belom smpat ape2 ag wan da tany..
"air da masak ke kak?"
waduh2..baru bpe minit..bontot pon lom smpat panas ag..da tny air da masak ke belom..haizz lom ag la wan..huhu..da siap masak air tu aku wat la air milo..letak kt ats meja..igtkn nk mnum time tu jugak..ye2 je tny air da masak ke blom td..adoi ai..petu wan teh tany plak..x masak ke? huhu..wan pon dgn berhemat menerangkan kt diorg yg kitorg ni x amik nasik..kitorg amik diet food..
"diorg bkn cm kito niha makan..lain makan eh.."
aku denga da tegelak da dgn ya..hehe..yg lain2 tu..
"Ooo.."
ekekekekecam klako plak..pastu diorg da lapo..wan pon bg la duit soh bli mkn..tp oleh kerana mama takde so aku pong mengoder la sekaki..hehehe =D nasik goreng satu! wahh melebey suda..hak hak..amik kesempatan btol aku nih..abih jugak la nasik goreng sbungkus..sedapp..huhuu..lepas makan citcat2 kejap..bese la..org tua kan..kebetulan plak ade pasar mlm..so diorg pon 'soping' la kan..ape lg..hehe..lame gak woo..yela..pasar mlm depan umah jek..hikhik..xpe la..diorg pon tggu mama ayh balik..

mse mkn tu wan ade tny psl tmpat lilin yg die soh mama blikan mse g tganu aritu..huhu..cam tak saba2 nengoknye..hehe..mgkin aku da tua pon cetu la gamaknye..hehehe..kesian tgk wan ku pon call la mama..tny kol bpe die balik..lmb skit la..jem ade eciden..so diorg da 'soping2' diorg pon balik la kan..byk gak la soping..huhu..aku pon tunjuk la tempat lilin yg mama belikan kt tganu aritu..pure tembaga tu...skali wan leh tny..
"satu yo ko?"
=P hehehe..tegelak aku dnga..da mahai memang la satu je wan..dekat 2rat satu tuh..len kali la ye wan..hehe..mama balik tu diorg pon makan2 kejap..pastu kerel mintak kenit kt ayh..die nk bwk balik tuk ank die kt umh..mane taknye..ank die suke sgt kucen smpai bwk tdo..kucen yg kt umh tu die da bekurap da..so die pon nk crik kucen yg ok sket..tp sbb xle nk bwk balik..tak jd la..ayh ckp nti kitorg balik kg nti bwk skali..pastu diorg siap2 balik ag pon da mlm nti lmbt smpai..semoga diorg selamat smpai..aminn..

Tuesday, June 17, 2008

kesabaran..

mse g fishing kt PD...betolak awl2 pg dr rumah wan (nenek) golap lagi daro..smpai jeti kdai mkn pon tak bukak lagi..huahua...tepaksa tggu makanan dgn prot yg lapa lagi mengantoks..berborak sambil komen2 nape mcik lmbt msak..mahap mcik, lapa bangat nih..beh kuang kol 10 a.m. kami pon betolak dr jeti menaiki bot yg memuatkn 7 org penumpang tak termsok boatman..sesampai disebuah kelong kami pon menurunkan 2 org disane..tp nampaknye sudah ramai yang melabuhkan joran masing2..harap2 tak bersilang dgn diorg punye..hehe..kami pon meneruskn perjalanan ke boya2 terdekat..so bole la dpt ikan lebih skit kan..tp malangnye nasib kami hanya dpt ikan kecek jek..tp xpe tu pon da memadai bg aku..sbb bkn slalu dpt ikan pon..wakaka..=D kami beralih tmpat ke rumah api ditengah2 laut tuh..eh jap..bkn rumah api..ntah ape tah name die..tp die ade 4 batang tiang yg membentuk piramid cuma bezenye die xde dinding..hee..so kitorg bersuke ria..lah sgt..kt ctu smbil menengok2 laut yg bole thn dalamnye...itam je aku nmpak kt bwh tuh..tak nmpk ape2 pon (mase jln ade rse cm nk jtuh jek..ngeri siot) bnyk kali jugak mate kail aku tersangkut kt karang..tp oleh kerana semangat yg kental..lah sgt...aku tuh aku pon meneruskn perjuangan hingga titisan yg keberape aku pon xtau..sesampai kt umh..wan da tggu dgn mkanan yg sesedap kt ateh meje tuh..tp malangnye gua da keletihan..msing2 muke da mcm udang kene baka..kalo ikotkn ati aku mls gile nk mandi..tp oleh kerana lekit air masin tuh ade lg..aku pon mndi la..lps mandi sume pon tebongkang..ikan yg kitorg dpt tuh wat goreng pon sodap =D di kesokan harinye..hehe

Wednesday, June 4, 2008

bowling tournament

hm..23rd of may aritu cmpny aku wat tournament bowling..so disbbkn bilangn staff yg x rmai all girls kene participate..huhu..at least sorg dlm satu group..so aku pn join la diorg2 nih..cmpany sponsor t-shirt..kaler itam..lawo gak la..tp short sleeve..so jumaat kitorg dtg da siap2 la pkai bju tu..lps lunch tros g ampg point..main kt ampg super bowl..ade lebih kurg dlm 22 group..x rmai pon gps+ine nih..huhu =D so dlm pkl 2.30 da start register sume pemain2..

ampg super bowl
kejap..hehe =D da smpai ms kitorg pon baling lah bola msing2..erm..kire ok la..xde la rendh sgt..tp kalo ikot kategori yg bese2 jela..almaklumla bruhm..smpai2 je banner da tergantung..staff pon da rmai yg smpai..msing2 sibuk cri saiz ksut ng bola ikot selera masing2..aku pon cri gak..tp susa btol nk jmpe bola 9 nih..haihh..ni kene bli ksut ng bola sndri le gamaknye..eceyhh =P kalo ade rezki ape slhny kan..wink2 hehe..so smpai ke pkl 3.00 diorg pon announce..lane da dibuka utk balingan..sume2 diberi lbih kuang 5 min utk try baling..huuuh..mcm2 gaye..sblum mula tu ade sikit taklimat dr GM mr Lee..pot pet blajo2 nk main..bkn slalu pon dpt main..lain la kalo tiap2 bln tu len cite la kan..so kelentang kelentung la munyik pin jatuh..hehe smbil2 main tu ade la sesi bergamba satu group..pe ag..posing kejap..hehe


taking2 picture..hehe
lps taking2 picture kitorg pon smbung main balik la..ade 2 game je kali ni..so campo2 mata group kitorg x tersenarai dlm top 10 =D ..hehehe.. cedey kuciwa tu ade la cikit kan..tp tujuan nk main pon bukan la sbb nk mng..saje suke2 je..kitorg pon average je..=] lps main tu diorg provide mkn..kepsi..huhu..tp lom smpt ape2 hot&spicy da abih..huu...tp xpe..original resepi is da originality of kepsi..(sj sedapkn ati..huahuahua.. =P) da abih mkn diorg umumkn barisan pemenang..so bebaris la diorg utk dptkn adiah..ekeke..smpai la last skali pengumuman utk gutter king and queen..huhuhu..skali k.lina dpt gutter queen..hak hak..tp yg bes dpt duit..hehe..

Wednesday, May 21, 2008

Visit Terengganu...

hm..rs mcm da bnyk sgt bende belaku kt aku skrg..rs penat pon ade..nk msok chatroom pon da mls..so its time to oliday! =D aritu g tgnu ikot mama+ayah technip famlyday kt merang suria resort..sblum tu kitorg sggah tsik kenyir..hehe..beh gak..mkn2 kt sane rmai2..kitorg g konvoi, bpe kete tah..lebih sploh la..ms tggu mknan smpai kitorg posing2 dlu..hehe..







uS at tsik kenyir

da mkn2 kitorg btolak g merang..aku,ya ng abg dok satu bilik..mlong dok ng kwn mama..mama ayh ofkos la dok satu bilik kn..huhu bes gile kitorg..da lame x
gath
adik badik =P..ms smpai tu da ptg..kitorg mkn dulu pastu g jln2 kt pntai..amik pic bnyk2..hehe..posing2 ag..=D












pantai merang suria resort

hehe puas gak kitorg amik gmba kt pntai tuh..rmai gak la yg dok jln2 kt pntai..dak tecik dok main pasir..tp angin die kuat..ombak pon besa..budak2 x sesuai sgt nk mandi kt ctu..so diorg main pasir jela..ade gak la org yg mandi tp x rmai..sonok tgk dak2 main ombak tepi pntai tuh..ilang sume mslh..rs nk duduk ctu smpai mlm je..=] hehe..kitorg main ombak..amik gmba..posing2 smpai maghrib..=P pastu naik bilik mandi..siap2 nk g mkn mlm plak..pas mkn kitorg swimming kt pool..hehe..siap leh main gelongsor utk da tecik kt ctu..hehehe mle2 kitorg x tepk pon..tibe2 ade sorg kwn ayh nih naik ateh tu petu die main..haikk..x cakit plak montot die..so kitorg pn try la..wahahaha..besh giler..fatot la dak2 tecik ske main glongsor tu..ekeke..3,4 kali gak la aku naik..wakaka..ayh pon join..=P hehe..da puas swimg kitorg pon naik bilik..siap2 ready utk g candat suton..hehe..

tepat kol 5 kitorg smpai jeti..so disbkn kitorg rmai pmpuan kitorg naik bot beso..hehe..yg beshnye ade bot name NURUL huahuahua..bangga tol gue..=p ehehe bkn sng nk jmpe tuh..lupe lak nk amik gmbo..
tula..excited sgt..=D..sume da ready bot pon jln..eh bot leh jln ke? =P miahhahha..da smpai tgh laut tu bot benti la kn..kitorg pon start la fishing..mate kail tu org pggil apolo..tah btol ke tak aku eje tuh..tp munyik die cetu la..tali tgsi die pnjg..ade 6 mate kail yg tecik2 besusun kt ctu..petu smbung kt tali tgsi yg da sedia ade kt joran tuh..petu bole la swing ke laut..hehe

bnyk gak la dpt ikan..hehe..yg lain tu ade yg dpt ade tak dpt..tp boatman tu mmg bnyk la..letak je dpt..huhu..petu agak2 da nk mlm cikit kitorg pon berangkt la ke lubok suton..weee...=D da smpai ctu..kitorg pon mula la mencandat suton..wahh..mmg nasib ku kurg baik..tade luck maa..dr mle2 smpai asik ya je dpt..ini tidak 'adil..ngee..petu abg plak..hadei..ini menguji kesabaran gue nih..tggu pny tggu x dpt2 gak..gua da ngantok da nih..aa.smbil tarik2 tali tgsi tu aku pon tito..hehe..tp dlm2 aku tido tu bole plak die lekat..waahaha..lepas satu..kendian satu lagik..petu lagik satu..hehe..sume skali aku dpt 4 je suton pon..tp ok la
kan..dr org lain smpai2 je tros mabok muntah2..gua steady jek...hihi..(blagak la plak..=P) ya dpt 5..abg dpt 2..ok la tuh..huhu..pkl 10.45 kitorg berangkt balik ke jeti..tp hadei..dah la fenat..bot lak xle landing kt jeti..air surut..aiyakk!! kitorg pon bantai la tdo lam bot tu..ekeke..

akkhirny smpai jugak darat..huhu..bile smpai tuh..bese la sume cite pngalamn msing2..hehe..pastu crik tmpt mnum..almaklumla..sume lom mkn mlm..hehe..dlm bot x lalu mkn..sume wekk2 haha..petu crik kdai yg leh msakkan hasil tngkapan kitorg td..hm..bole thn sedap gak la..ikan n suton fresh la katekan..perh..sedap hingga menjilat jari lah..=P da kenyang..balik hotel lah..mndi2 petu tdo..huhu besh..

pagi esok kitorg adik badik mngun lmbt..ngee..kol 10 lbih bru nk bekpes..pas bekpes..siap2..kemas..packing2...check out..petu kitorg g kole tgnu kejap...bese la..fomfuan..kalo x soping ape lg kan..tp mama je..kitorg soping gak la..tp window soping jela..pas soping2 kitorg pon balik..smpai kl dlm kol 1 lbih gak la..letey gile..esok bngun lmbt g keje pon lmbt..huhu..smpai opis kol 9..waaa..kulit da gelap..hehe..

Tuesday, April 29, 2008

penatnye...

hurm..aku penat la..penat dgn sume ni..xkn nk kua dgn kwn2 pon nk mrh..mgkin aku slh jgk..tp aku bkn nk jd ceni..aku da btau nape..tp die yg xnk trime..slh aku lg ke..?skrg bile da jd ceni bru nk amik ati aku..x gne da..aku da tawar hati..bukan aku x bg peluang..bukan aku x btau..pk dulu sblum ckp..die yg bg aku pilihan..dan skrg bile aku buat keputusan die xnk trima..balik2 bangkit kn pekara yg same..im sick of it..go to hellz..kalo die xnk lepaskan aku buat ape die bg choice cetu..igt aku patung ke..aku ade hati prasaan..tp kalo da slalu ceni..skit2 bile mrh bg choice cetu..aku da rimas..die jgk yg suggest aku pk..so aku mintak ruang untuk aku fikir..tp die tetap xnk bg ruang..asik2 nk call..x fhm bahase ke..?rimas la tau x? penat dgn sume2 ni..cane aku nk respek die sdgkn keputusan aku die x respek..aku ckp jgn cntact during dis period..die buat ceni..mks me feel nothing..kosong..aku da x rs ape2 dgn die..ape yg aku mintk bkn bnyk..slame ni nape x amik ati aku..plz la..bkn aku yg mntk jd ceni..die yg bg..susah atau x..berat atau x..sakit atau x..aku tetap kene decide n die kene trima keputusan aku..

Sunday, April 20, 2008

Kangen by Chrisye ft Sophia Latjuba

huhu..lately nih asik nk post lagu jek..lagu ni 1st time dnga ms skola dlu..ms tu pagi2 ntv7 ske play music video bnyk2..n dis song is one of it..trimas kt padli sbb crik kan penyanyi lagu ni hehehe..



Verse 1:
Kut’rima suratmu, t’lah kubaca, dan aku mengerti
Betapa merindunya dirimu, akan hadirnya diriku
di dalam hari-harimu, bersama lagi

Verse 2:
Kau bertanya padaku, kapan aku, akan kembali lagi
Katamu kau tak kuasa, melawan gejolak di dalam dada
yang membara menahan rasa, pertemuan kita nanti
Saat kau ada disisiku

Reff:
Semua kata rindumu semakin membuatku, tak berdaya
menahan rasa ingin jumpa
Percayalah padaku akupun rindu kamu
Ku akan pulang … melepas semua
kerinduan, yang terpendam

Verse 3:
Kau tuliskan padaku, kata cinta, yang manis dalam suratmu
Kau katakan padaku, saat ini, ku ingin dalam pelukmu
dan belai lembut kasihmu, takkan kulupa s’lamanya
Saat bersama dirimu

Jangan katakan cinta, menambah beban rasa
Sudah simpan saja sedihmu itu, ku akan datang

Friday, April 18, 2008

Cintamu by Dygta ft Ira

i just like dis song..want to share with u all..kat bwh ade lirik..feel jek..hehe..



Cintamu yang ku rasa
Walau tak terucap..smakin dalam
Cintamu tlah terukir
Dibatas cintaku selamanya

Tak pernah ku mencoba
Lepaskan cintamu walau sesaat
Sejujurnya diriku terlalu sayang padamu
Ku ingin slalu dalam cintamu

Dan tiada yang kan memisahkan selamanya
Cintamu yang terlintas terbias matamu
Slama ini adakah dihatimu
Terbersit satu harapan untukku
Tuk berjanji selamanya akan selalu milikku

Satu cinta tak pernah ku mencoba
Lepaskan cintamu walau sesaat
Sejujurnya diriku terlalu sayang padamu
Ku ingin slalu dalam cintamu




Tuesday, April 15, 2008

fren...?

do i hv fren..erm..sng cite ade la kan..xkn dok dlm dunia ni xde kwn..even org gile pon ade kwn gak..but yg membezakn org gila dgn kite..kite reti pk mne baik mne burok..reti bg pndpt..reti nk komen2..gne akal..hurm cite psl akal..sume pon ade akal kan..cuma..function atau x je..kalo korg kwn baik dgn sorg makhluk ni..then makhluk ni x ske sipolan nih..korg akan kwn atau x dgn sipolan..? bg aku..sume ni hal pribadi..slagi sipolan x buat jahat or xde buat yg x elok kt aku..aku ok je..kalo btol2 die buat x baik..then baik aku blah kan..buat ape nk kwn ag..tp smpai skrg pon die ok je dgn aku..kalo ade ape2 yg aku x ske aku ckp je..die xde hak nk tntukan dgn sape aku bekawan..kalo die sorg yg gado xkn nk ajak satu kolumpo ni gado gak..pk la skit..gne akal la brader..jahat cmne pon sipolan tu..die x pnh buat kaco lam idop aku..kite pon bkn la baik sgt kan..makhluk tu pon bukan la baik sgt..heh..ko nk komen psl org pon..tgk la kaki sndri bebulu ke x..kalo same bebulu jek..bek dok dendiam..xya nk sound2..lu nk soh org respek lu..ko tu pespek sgt ke kt org lain? kalo ko baik aku x kisah ko nk tgo sape pon..kalo ko dok kecoh2..ckp2 psl org..komen2 tu xpe plak..tu respek sgt la tu eh? ko pegi bukak kamus petu cri mksud respek tu ape..ade x ciri2 tu kat ko..pk la..otak ade..akal ade..pale lutot pon ade..pilih je mane 1..umo mcm tu...jgn akal mcm 17 la beb..

tingat plak satu lagu nih..hayati lirik..bkn nk m'nasihat..cuma nk m'igtkn diri sndri..



Yang Remeh Temeh by Pak Pandir

Ada mata pandang
Ada telinga dengar
Ada mulut diam
Ada tangan garu
Ada kaki goyang

Ada otak pandai
Ada akal pakai
Ada bijak gadai
Ada mata pejam
Ada mulut kunyah

Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu
Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu
Buatlah..(buatlah..)
Buatlah tak tahu
Buatlah..(buatlah..)
Buatlah tak tahu

Rela jadi tunggul
Rela jadi patung
Tunggu dilelong
Suruh angguk-angguk
Suruh geleng-geleng

Oh puji lah aku
Ampu lah aku
Senang hidupmu
Ada tangan tadah
Ada maruah campak

Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu
Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu
Biarkan..(biarkan..)
Biarkan berlaku
Biarkan..(biarkan..)
Biarkan berlaku




Monday, January 21, 2008

Mon - 21st jan 2008 10.00 a.m.

Hurm…aku ni mmg x thn dugaan..nak samekn dgn die mmg la x bole..ok lps nih aku balik sndri..kalo die mkn dgn org lain yg mkn dengan seleranya..agak2 x teliur ke..heh..yelah..die tu kan perfect..sume leh buat..penyaba..caring..kire super women lah..bole buat mcm2 keje dlm satu mase..x mcm aku..lembik..lembap..buat keje malas..pale otak bengap..yelah..ornag bodoh la katekan..die tu kebal..sume pon x lut..heh..bile aku ckp mcm tu tau plak trase disindir..oo..pandai trase..igtkn slame ni kebal..x rs pape..huh..die je yg betol..orang lain sume salah..kalo becakap..diesaje nk menang..kalo ade pon pangai aku yg panas baran xde la mcm die..sume nak marah..bende kecik pon boeh jdik hal..tah hape2 tah..kalo dah marah tu sume pon die ungkit..macam die tu malaikat..x pnh buat slh..kalo mrh orang macam kite ni x pnh buat baik..ape mcam tu.smbhyang tunggang tebalik..aku igt la..die ni smbhyg sbb belagak je kot..yelah..ckp orang..waah..komain ag..orang tu seksi sgt la..x elok pkai bju mcm tu la..sendat la..bile aku pkai lengan pendek..aurat la..itu la..ape la..huh..die tu lagi la suke pkai bju fit skrg..yelah dah kurus la katekan..huh! kalo becakap die mmg x pnh nak pk kn hati orang lain..kadang2 aku pk die ni mcm xde prasaan..tp die tau plak sedey..tau plak marah..tapi kalo diri sndri kene..huhu melenting beb..bile die bukak mulut..heh ape lagi sumbat la telinge..yelah aku ni kan jenih kuat melawan..pastu suke nyusahkan die je…

Kenape la eh..kenape hidup aku ni mcm nih..kadang2 aku rase lebih baik aku xde dalam dunia nih..lagi baik..xde la nak susahkan orang kan?aku dah penat hidup..penat..kalau la aku x dilahirkan..kan ke bagos..aku tau mmg x elok ckp cmtu..tapi kalo kelahiran aku ni hanya menyusahkan orang buat ape..dah tentu2 orang akan lebih bahgia kalo aku xde..kalo aku mati pon..xde sape peduli la kan..yelah, aku ni suke nyusahkan orang..kalo aku mati mesti sume suke..kalo aku takde sume pon mesti x pasan..same jek..sbb diorg mmg suke kalo aku xdek..kadang2 aku rase dunia ni x adil..kalo aku buat baik pon orang ckp aku buat salah..kan baik aku buat salah je..bia puas hati aku..nk ckp pon ckp la..sbb mmg aku buat..

Untuk korang sume..aku mintak maaf kalo buat salah..mane tau..x smpat ke…=]